DS/HVB SETTER II

Tilbake til søk
SETTER II
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 182873
Klassifisering British Standard (BS) Whaling Purposes
Kallesignal MTFC
Byggeår 1948/11
Leveringsmåned November
Byggenr 1391
Bruttotonn/BT 599
Nettotonn/NT 218
Skrog LOA 173’ (52,73 m)
Skrog LBP 167’ (50,9 m)
Bredde 31,1’ (9,47 m)
Dypgående 15,6’ (4,75 m)
Dybde (i riss) 16,2’ (4,93 m)
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 15,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjel/water tube boiler), oljefyrte m/ 3 brennere i hver. Arbeids trykk 225 PSI, total heteflate (HF): 7.150 kv. ft
Kjelebygger J. Lewis & Sons Ltd., Aberdeen Skottland
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peilesender (DF), ekkolodd.
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 4-syl., dia. 18,5"-31"-38,5"-38,5" (2 x LT), slag 30", 400 NHK/2.750 IHK
Maskin-/motorbygger Alexander Hall & Co. Ltd, Aberdeen, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn London

1948 Bygget som hvalbåt SETTER II av A. & J. Inglis Ltd., Pointhouse Shipyard, Glasgow Scotland for regning av United Whalers Ltd., (N. R. Bugge & Krogh Hansen m/fl.), London. Sjøsatt 06/07 og levert 08/11.
Utstyrt med 1941-mod. stempel dampmaskin og kjeler bygget for bruk i Flower Class korvettene. Maskinen kom fra tidligere korvett SUNDEW som var hugget i Troon, Skottland...
Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1948/49. Skytter var
1949 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1949/50. Skytter var
1950 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1950/51. Skytter var
1951 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1951/52. Skytter var Anker L. Andersen, Slagen
1952 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1952/53. Skytter var Ragnar Hem, Åsgårdstrand
1953 Overført til Hector Whaling Co., (Bugge disponent), London i august, (en direkte fortsettelse av United Whalers, men med Hambros Bank og Unilever inne på eiersiden). Registrert i Cape Town, Syd-Afrika. Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1953/54. Skytter var Jacob C. Wang, Tønsberg
1954 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1954/55. Skytter var Thorstein Gjermundrød, Tønsberg og Anton Larsen.
1955 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1955/56. Skytter var Jacob Holbu, Sem
1956 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1956/57. Skytter var
1957 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1957/58 som bøyebåt. Skytter var Thorstein Gjermundrød, Tønsberg
1958 Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen 1958/59 som bøyebåt. Skytter var Thorstein Gjermundrød, Tønsberg
1959 Lagt opp i Tenvik etter sesongen 1958/59
1960 Solgt til Brødrene Anda, Stavanger for hugging. Men ble ikke fjernet fra Tenvik.
1961 I juni, solgt til Salvesen, Leith som det siste fartøy innkjøpt av Salvesen til bruk i hvalfangst. Omdøpt SOUTHERN SPRINGER. Fanget for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1961/62. Skytter var Arne Olsen, Råde
1962 Lagt opp i Melsomvik etter sesongen 1961/62.
1964 Atter en gang solgt til hugging.
1965 Hugget i september i Odense, Danmark.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 4-sylindret, syl. dia.: 18,5"-31"-38,5"-38,5", slag/stroke: 30". (Bygget i 1941 som klassisk Flower-class korvett maskin), 2.750 IHK. Bygget av Hall, Russel & Co Ltd, Aberdeen, Skottland.

1948 Built as whale catcher SETTER II by A. & J. Inglis Ltd., Pointhouse Shipyard, Glasgow Scotland on behalf of United Whalers Ltd., (N. R. Bugge & Krogh Hansen and others), London. Delivery in August.
As propulsion equipped with a 1941-model steam reciprocating engine and boilers built for the Flower Class corvettes during the WWII. Engine from previous corvette SUNDEW already demolished at Troon, Scotland.
Catching for floating factory Fl/F BALAENA the season of 1948/49 and until end of 1959/60
Catching for Fl/F BALAENA in season of 1948/49. Shooter was
1949 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1949/50. Shooter was
1950 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1950/51. Shooter was
1951 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1951/52. Shooter was Anker L. Andersen, Slagen
1952 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1952/53. Shooter was Ragnar Hem, Åsgårdstrand
1953 Transferred to Hector Whaling Co., (Bugge disponent), London in August, (a direct continuation of United Whalers, but included Hambros Bank and Unilever as owners). Catching for Fl/F BALAENA in season of 1953/54. Shooter was Jacob C. Wang, Tønsberg
1954 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1954/55. Shooter was Thorstein Gjermundrød, Tønsberg and Anton Larsen.
1955 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1955/56. Shooter was Jacob Holbu, Sem
1956 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1956/57. Shooter was
1957 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1957/58 som bøyebåt. Shooter was Thorstein Gjermundrød, Tønsberg
1958 Catching for Fl/F BALAENA in season of 1958/59 as buoy boat. Shooter was Thorstein Gjermundrød, Tønsberg
1959 Laid up at Tenvik after season of 1958/59
1960 Sold for breaking to Bros. Anda, Stavanger, but not shifted from Tenvik.
1961 In June, sold to Salvesen, Leith. The last catcher purchase by Salvesen company. Renamed SOUTHERN SPRINGER. Catching for Fl/k SOUTHERN HARVESTER in season of 1961/62. Shooter was Arne Olsen, Råde
1962 Again laid up at Melsomvik at end of season.
1964 Again sold for breaking.
1965 Demolished in September in Odense, Danmark.

 

  • LEDIG (Til gjenbruk)

    LEDIG (Til gjenbruk)
Kilde: Fra boken «Hvalfangsten-Eventyret tar slutt», Lloyds reg., Norsk Hvalfangst Tidende»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no