DS/HVB SUIZA

Tilbake til søk
SUIZA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr 150040
Kallesignal LDVA
Byggeår 1913/02
Bruttotonn/BT 167
Nettotonn/NT 56
Skrog LOA L: 104,6’ – B: 20,1’ – D: 11.9’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Pontos A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 triple exp./3-sylindret damp stempelmaskin, syl.dim.: 22,5"-37"-64", slagl./stroke: 48", 334 NHK, Harland & Wolff Ld., Belfast
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1890 Bygget ved Harland & Wolf, Belfast som CARNARVONSHIRE og deretter FALKLAND 1911 Dette året fikk skipet sitt første Marconianlegg for kommunikasjon. FALKLAND sendte trådløse telegram til Norgege via en landstasjon i Syd-Amerika som videre sendte telegrammet via kabel.1913 FALKLAND byttes mot Fl/k ØRN og Aktieselskapet Ørnen må betale Nkr.160.000 i mellomlegg. FALKLAND omdøpes ØRN II samtidig som ØRN ble omdøpt til FALKLAND 1928 Solgt til Hvalfangerselskapet Pontos A/S (Bruun & von der Lippe) for Nkr. 950.000, Tønsberg og omdøpt til PONTOS. 1934 Solgt til opphugning.
1890 Built as GAEKWAR by by Harland & Wolff Ld, Belfast. Later CARNARVONSHIRE and sold and renamed FALKLAND. Owners A/S Rethval & Thule. 1911 This year she had her first Marconi system for communication. FALKLAND sent wireless telegrams to Norgeway via a landbased radio station in South-America who sent the tegram further via landcable. 1913 The FALKLAND was changed with the whale process factory ØRN Aktieselskapet Ørnen had to pay a sum of Nkr.160.000 to make up the difference. FALKLAND was renamed ØRN II while ØRN was renamed FALKLAND 1928 Sold to Hvalfangerselskapet Pontos A/S (Bruun & von der Lippe) for Nkr. 950.000, Tønsberg and renamed PONTOS. 1934 Sold to breaking.

Ingen bilder er lagret for denne båten

   
https://www.sandefjordshistorie.no