FLK BENGUELA

Tilbake til søk
BENGUELA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr 106854
Klassifisering Lloyds +100A
Kallesignal MHKL
Byggeår 1897/05
Byggenr 484
Bruttotonn/BT 4.612
Nettotonn/NT 2.885
Skrog LOA L: 398,6' - B: 47,2' - D: 32,2'
Skrog LBP L: 398,6'
Bredde 47,2'
Dypgående 32,2'
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype Hoved dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler), kullfyrt
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 25"-41,5"-71", slag 54", 447 NHK
Maskin-/motorbygger Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Thornaby-on-Tees
Reg havn Tønsberg

1897 Bygget som dampskip OAKMORE av Richardson, Duck & Company Ltd., Thornton-on-Tees for W. Johnston & Co. Ltd., Liverpool, UK. Overlevert i mai. Registrert i Liverpool, UK.
1898 Overført til SS Culmore Ltd. (W. Johnston & Co. Ltd.), Liverpool, UK
1899 Overført til SS Oranmore Ltd. (W. Johnston & Co. Ltd.), Liverpool, UK
1903 Overført til Oakmore SS Co. Ltd. (W. Johnston & Co. Ltd.), Liverpool, UK
1912 Solgt til A/S Kastor (N. Bugge), Tønsberg. Omdøpt BENGUELA
1914
Overført til A/S Hektor (N. Bugge), Tønsberg
1917 Oppbrakt 14/06 og tatt som prise av tysk ubåt U 155 i posisjon N42.40/V19, på reise Avonmouth til Philadelphia PA i ballast. Med tysk prisebesetning om bord, måtte man følge etter eller slepe ubåten. BENGUELA under tysk krigsflagg tar 29/06 fullrigger SIRAA tilhørende A/S Christianssand (S. O. Stray & Co.), Kristiansand som prise. Etter at mannskapet var overført til et spansk flagget fartøy 30/06, blir BENGUELA sprengt nord av øyen Punta Delgada på Azorene.

1897 Built as a steamship OAKMORE by Richardson, Duck & Company Ltd., Thornton-on-Tees for W. Johnston & Co. Ltd., Liverpool, UK. Delivered in May. Registered in Liverpool, UK.
1898 Transferred to SS Culmore Ltd. (W. Johnston & Co. Ltd.), Liverpool, UK
1899 Transferred to SS Oranmore Ltd. (W. Johnston & Co. Ltd.), Liverpool, UK
1903 Transferred to Oakmore SS Co. Ltd. (W. Johnston & Co. Ltd.), Liverpool, UK
1912 Sold to A/S Kastor (N. Bugge), Tønsberg. Renamed BENGUELA
1914 Transferred to A/S Hektor (N. Bugge), Tønsberg
1917 Captured 14/06 and taken as a prize by German submarine U 155 in position N42.40/W19, on route from Avonmouth (UK) to Philadelphia, PA in ballast. With the German prize crew on board, one had to follow or tow the submarine. BENGUELA under the German war flag takes 29/06 the tall ship SIRAA belonging to A/S Christianssand (S. O. Stray & Co.), Kristiansand as prize. After the crew was transferred to a Spanish flag vessel on 30/06, BENGUELA is blown up north of the island of Punta Delgada in the Azores

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: www.skipet.no/forlis, DnV reg
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no