FLK HEKTORIA (I)

Tilbake til søk
HEKTORIA (I)
Nasjonalitet
Norge
Off nr 102052
Klassifisering Lloyds +100A1
Kallesignal MHQV
Byggeår 1892/12
Byggenr 444
Bruttotonn/BT 5.003
Nettotonn/NT 3.536
Skrog LOA L: 386,5’ – B: 48,7’ – D: 28,6’
Skrog LBP L: 386,5’
Bredde 48,7’
Dypgående 28,6’
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Flytende kokeri
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype Hoved dampkjeler, kullfyrte
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radiopeileapparat (Direction Finder).
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telegrafi
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 27,5”-43,5”-73”, slag 48", 382 NHK
Maskin-/motorbygger Central marine Engineering Works, W Hartlepool, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1892 Bygget som lasteskip ARAPAHOE ved William Grey & Co., West Hartlepool, England for Arapahoe SS Co. Ltd. (William Tapscott & Co.), Liverpool, England
Sjøsatt 25/08 og overlevert i desember.
1897 Solgt til Inchmaree S/S Co. (Hamilton, Fraser & Co), Liverpool, omdøpt INCHMAREE
1909
Solgt til Dalgliesh SS Co. Ltd. (R. S. Dalgliesh, Liverpool).
1910 Omdøpt WENTWORTH
1912
Selskapet A/S Hektor var etablert i 1910 og hadde ved dette tidspunkt kokeriet RONALD og to fangstbåter.
Innkjøpt av A/S Hektor (Firma Nils Bugge v/F. Bugge), Tønsberg for ombygging til flytende hvalkokeri. Omdøpt Fl/k HEKTORIA etter en ombygging som beløp seg til NOK 752.000,- Registrert i Tønsberg. Bokført verdi kr. 751.725. Kokeriet var det største kokeriet i Antarktis for en kort periode.
Bugge hadde fått lisens på etablering av en hvalstasjon på Deception Island. Landstasjonen skulle bearbeide kjøtt og ben og spekket skulle kokes ut om bord i HEKTORIA som å oppankret i Whalers Bay. Samtidig bestilles tre nye fangstbåter.
I kooperativ pelagisk antarktisk fangst med selskapets Fl/k RONALD med base på Deception Bay i South Shetland Islands øygruppen i sesongene 1912/13
1913 Resultatet av fangsten i sesongen 1912/13 ble 35,900 fat med 5 fangstbåter.
HEKTORIA og RONALD fanger også i sammen sesongen 1913/14.
1914 Resultatet av fangsten i sesongen 1913/14 ble 37,500 fat med samme antall fangstbåter.
Selskapet A/S Hektor går til innkjøp av aksjer i A/S Hvalen og overtar aksjemajoriteten.
Fangsten i sesongen 1914/15 foregår med 8 fangstbåter, hvorav 3 båter kommer fra A/S Hvalen.
1915 Sesongen 1914/15 blir resultatet 55.000 fat.
Sesongen 1915/16 fanger man med 3 kokeriet og 9 hvalbåter. Fangstmateriellet kokeriet HEKTORIA og med hvalbåtene BRANSFIELD (158 brt-bygget 1911), PORT STANLEY (169 brt bygget 1911) og T. H. DAHL (130 brt bygget 1910), ROSS (173 brt bygget 1912), EDLE (159 brt bygget 1912). Og A/S Hvalen med kokeriet HVALEN med FOGO (157 brt bygget 1911) MINERVA 2 (155 brt bygget 1912) og PAAL (155 brt bygget 1912).
1916 Resultatet for sesongen 1915/16 ble 66,500 fat.
For sesongen 1916/17 ble fangsten innstilt for HEKTORIA. HEKTORIA ble satt i fraktefart (tank) ved verdenskrigens utbrudd. HEKTORIA ble utleid på timecharteret i ca. 12 måneder à 14.000 £ pr mnd. Med avslutning juni 1917.
1917 Torpedert og senket 26/04 av tysk ubåt U-43 i posisjon N50.38/V18.40 under reise fra Philadelphia til Liverpool med oljelast. Ingen omkomne.

1892 Built as cargo ship ARAPAHOE by William Gray & Co., West Hartlepool, England for Arapahoe SS Co. Ltd. (William Tapscott & Co.), Liverpool, England.
Launched 25/08 and delivered in December.
1897 Sold to Inchmaree S/S Co. (Hamilton, Fraser & Co), Liverpool, renamed INCHMAREE
1909 Sold to Dalgliesh SS Co. Ltd. (R. S. Dalgliesh, Liverpool).
1910 Renamed WENTWORTH
1912 The company A/S Hektor was established in 1910 and at that time was the owner of the floating factory RONALD and two catchers.
Purchased by A/S Hektor (Company Nils Bugge v / F. Bugge), Tønsberg for conversion to a floating whaling factory. Renamed Fl/k HEKTORIA after a conversion that amounted to NOK 752.000, - Registered in Tønsberg. Book value NOK 751.725. The factory was the largest factory in Antarctica for a short period of time.
Bugge had received a license to establish a whaling station on Deception Island. The land station was to process meat and bones and the lard was to be boiled out on board the HEKTORIA as anchored in Whalers Bay. At the same time, three new catchers was ordered.
In cooperative pelagic Antarctic whaling with the company Fl/f RONALD based on Deception Island in the South Shetland Islands archipelago in the seasons 1912/13
1913 The result of the catch in the season 1912/13 was 35,900 barrels with 5 whale catchers.
HEKTORIA and RONALD also capture the 1913/14 season together.
1914 The result of the catch in the season 1913/14 was 37.500 barrels with the same number of catchers.
The company A/S Hektor buys shares in A/S Hvalen and takes over the majority of shares.
The catch in the 1914/15 season takes place with 8 catchers, of which 3 boats come from A/S Hvalen.
1915 The 1914/15 season results in 55.000 barrels.
The 1915/16 season whaling with 2 factories and 9 whale catchers. The catch material is the factory HEKTORIA (I) and the whale catcher BRANSFIELD (158 brt built 1911), PORT STANLEY (169 brt built 1911) and T. H. DAHL (130 brt built 1910), ROSS (173 brt built 1912), EDLE (159 brt built 1912). And A/S Hvalen with the factory HVALEN with FOGO (157 brt built 1911) MINERVA 2 (155 brt built 1912) and PAAL (155 brt built 1912).
1916 The result for the 1915/16 season was 66,500 barrels of whale oil.
For the 1916/17 season, the whaling was set on halt for HEKTORIA and the other factories. HEKTORIA was put into the freight market as tanker of World War I. HEKTORIA was hired out on the time charter for approx. 12 months at £ 14,000 per month. Ending June 1917.
1917 Torpedoed and sunk 26/04 by German submarine U-43 in position N50.38 / W18.40 while traveling from Philadelphia to Liverpool with oil cargo. No one was killed.

  • HEKTORIA (I)

    HEKTORIA (I)
  • HEKTORIA (I)

    HEKTORIA (I)
Kilde: Foreningen «Skipet», Kiærulf og Diesens årbøker
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no