MS JARAMA (III)

Tilbake til søk
JARAMA (III)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 Bulk Carrier or Tanker for Oil E0 INERT
Kallesignal LKAA
Byggeår 1969/11
Byggenr 862
Bruttotonn/BT 62.329
Nettotonn/NT 38.929
Dødvekt/TDW 96.030
Skrog LOA 867,2’ (264,32 m)
Skrog LBP 831,3’
Bredde 124,8’ (38,03 m)
Dybde (i riss) 64,1’ (20,78 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for olje/bulker/malm
Hastighet 15,8 knop
Drivstoffkapasitet 78,0 t/døgn
Lasthåndtering 9 x lastoljetanker/rom, 2 x lastoljepumper, Shinko, turbin drevet (vertical) 1 x lastoljepumpe, Shinko, el.drevet (samme kapasitet)(vertical) 1 x ballastpumpe, Shinko, el.drevet. 1 x nøytralgassanlegg, Peabody.
Kjeletype Osaka Boiler Dual press + oljefyrt eksos kjel m/bypass
Kjelebygger Osaka Boiler Mfg, Osaka, Japan
Hjelpemaskineri 2 x dieselgen. Type Daihatsu, MDO. 1 x turbogen. (NKK)
El-kraft 1.770kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radiopeiler/posisjons angiver, ekkolodd, radar, gyro compass, Norcontrol Anticollisjons syst
Manøvreringssystem Elektro-Hydraulisk styremaskin. Hastie
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type El. Bureau SSB, VHF: Storno
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain, dieselmotor
Maskin-/motorbygger Mitsui Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Chiba, Japan.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Yokohama
Reg havn Sandefjord

1969 Bygget som motorskip JARAMA ved Nippon Kokan KK, Tsurumi, Japan for A/S Kosmos (Anders Jahres rederi), Sandefjord. Dåp og overlevering 29/11. Aksjeselskapet Kosmos første OBO-skip.
Kjøpesum var NOK 67,093 mill. Time chartered til Shell International Petroleum Co. Ltd for US$ 2,22.
Jomfruturen gikk til Persiske Gulf for å ta inn en last olje for Taranto, Italia.
(Hovedmotoren var utstyrt med en ny type br.o.pumper som var mer beregnet for manøver med HFO i systemet. Bro.ventilene var av en ny type med spisse nåler.)
1970 Ved ankomst Taranto ankom folk fra firma Norcontrol for å bygge om maskinstyring og legge om til brostyring for ubemannet maskinrom. Dette skulle gjøres på sjøreisen fra Taranto via Newport News til Mitsushima, Japan.
Etter lasting gikk turen til Japan. Etter at alt utstyret til EO anlegget var ferdig ble det testet under oppsyn av DnV ved ankomst Japan.
Under crash-stopp testen forlangte representanten fra DnV at motoren skulle kastes akterover mens skipet fremdeles hadde god fart fremover. Det ble advart mot dette da fartøyet hadde for stor fart. Motoren ble bremset med luft men greide ikke å skifte retning grunnet kreftene som virket på propellen. Den fortsatte å rotere forover, med kammene i akteroverstilling. Dette medførte at turboladere hylte som ulver!. Etter litt ble systemet godtatt.
1971 Time charter til Shell går ut på vårparten. Ny avtale fra 27/05 med Japan Line for 3 år.
1974 Tilbakelevrt fra Japan Line 09/05 i Mitsushima, Japan.
Varierende frakt med tørrlast og olje frem til opplag i Mefjorden v/Sandefjord.
1978 Gikk i opplag i Mefjorden ved Sandefjord 07/02.
Solgt til Philippine International Shipping Inc. Filippinene. Omdøpt ASEAN INDEPENDENCE.
(Rederiet som kjøpte JARAMA kjøpte flere norske OBO skip. Vi kan nevne søsterskipene BJØRGHAV (72.650 tdw) som ble ASEAN MISSION, BJØRGFJELL som ble ASEAN KNOWLEDGE og HAVMØY som ble ASEAN LIBERTY. Både BJØRGHAV og HAVMØY lå lenge i opplag i Holmestrand).
1980 Solgt til Asian Independence Shipping Corp. Manilla. Under samme navn.
1983. Lagt opp til ankers i Manila på Filippinene 03/05. I 1983 fikk rederiet økonomiske problemer og alle tre nevnte båter her gikk også til opphugging i Iligan.
1985. Solgt til opphugging av kreditorene til Filippinske huggere. Avgikk Manila den 31/08-1985 og ankom Iligan på Filippinene den 06/09-1985

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Mitsui-B&W 84EF180, 2-takt/enkeltv. 9-sylindret, syl dim.: 840 x 1.800 mm, 23.200 IHK (HFO) v/114 o.min

1969 Built as MS JARAMA by Nippon Kokan KK, Tsurumi, Japan for Anders Jahres rederi, Sandefjord. Handed over to the company in november. This was the first OBO ship in the company.
Price tag was NOK 67,093 mill. Time chartered to Shell International Petroleum Co. Ltd for US$ 2,22.
(The main engine was equipped with a new type of FO pumps which were more suitable for maneuvering with HFO in the system. The fuel valves were of a new type with pointed needles.)
1970 On arrival in Taranto, people from the Norcontrol company arrived to rebuild machine control, alarms and bridge control for unattendent engine room. This was to be done on the sea voyage from Taranto via Newport News to Mitsushima, Japan.
After loading, the trip went to Japan. After all the equipment for the EO plant was completed, it was tested under the supervision of DnV on arrival in Japan.
During the crash-stop test, the representative from DnV demanded that the engine be redirected to astern while the ship was still moving forward in good speed. This was warned as the vessel was traveling too fast. The engine was braked with air but failed to change direction due to the forces acting on the propeller. It continued to rotate forward, with the camshaft in the astern position. This caused turbochargers howling like wolves!. After a while, the system was accepted.
1971 Time charter to Shell ends during spring. New charter agreement from 27/05 with Japan Line for a periode of 3 year.
1974 Returned to owners from Japan Line 09/05 in Mitsushima, Japan.
Various freight with dry cargo and oil until laid up in he fjord  Mefjorden close to Sandefjord.
1978 Arrived and laid up in Mefjorden 07/02.
Sold to Philippine International Shipping Inc. Philippine. Renamed ASEAN INDEPENDENCE.
The same company purchased more OBO ships from Norwegian owners. We can recall sister ship BJØRGHAV (72.650 tdw) renamed ASEAN MISSION, BJØRGFJELL renamed ASEAN KNOWLEDGE and HAVMØY as ASEAN LIBERTY. Both BJØRGHAV and HAVMØY were laid up in Holmestrand. In 1983 the company had economic problems and all three ships mentioned went to scrapping in Iligan.
1980 Sold to Asian Independence Shipping Corp. Manilla. Kept her name.
1983. Anchored and laid up in Manila, Philippines 03/05-1983. This year her owners get economic problems and all three ships mentioned went to breaking in Iligan.
1985. Sold to scrapping by the creditors to Philippian breakers. Departed Manila 31/08-1985 and arrived Iligan, Philippines 06/09-1985

  • JARAMA

    JARAMA
  • JARAMA

    JARAMA
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
  • JARAMA (III)

    JARAMA (III)
Kilde: DnV reg., Bjørn D. Karlsen, Ragnar Iversen, boken «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no