FLK ERNESTO TORNQUIST

Tilbake til søk
ERNESTO TORNQUIST
Nasjonalitet
Argentina
Off nr 106865
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal HBDJ/LOFM
Byggeår 1897
Leveringsmåned Juli
Byggenr 236
Bruttotonn/BT 6.547
Nettotonn/NT 4.028
Skrog LOA L: 450,0' (137,16 m)
Bredde 52,5' (16,0 m)
Dypgående 26’ 3” (8,0 m)
Dybde (i riss) 30,7' (9,35 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Flytende kokeri uten opphalingsslipp
Hastighet ca. 10,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler), dim.: 14,4’ x 19,7’, m/6 fyrganger i hver. Total heteflate (HF): 8.514 kv/ft. Arbeidstrykk: 180 PSI
Kjelebygger Dunsmuir & Jackson, Glasgow, Skottland, UK
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 27,5"-45,5"-75", slag 60", 583 NHK
Maskin-/motorbygger Dunsmuir & Jackson, Glasgow, Skottland, UK
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1923 - 1927
Norge
1927 - 1950 Forlist
Argentina
Sted Glasgow, Scotstoun
Reg havn Buenos Aires

1897 Bygget som tankeren CRAFTSMAN by Charles Connell & Co., Scotstoun yard, Glasgow, Skottland for Charente S.S. Co. Ltd, Liverpool (T & J Harrison, disponenter). Sjøsatt 14/04-1897. Levert i juli.
1914 Rekvirert av britiske myndigheter og benyttet til troppetransportskip for de indiske styrkene.
1919 Solgt i mai til Steam Navigation Company of Canada Limited (Japp, Hatch & Co., disponenter), Montreal, omdøpt HAMPSTEAD HEATH.
1923 Solgt til Hvalfanger A/S Vega (H. A. Christensen, disponent), Sandefjord, for £11.250. Ankommer Sandefjord havn 12/11-1923 for konvertering til hvalkokeri. Går i dokk på Framnæs mek. Værksted i tiden 05/12-til 15/12-1923. Omdøpt KOMMANDØREN 1.
1924 Avgikk Sandefjord 17/09-1924. Satt i hvalfangst for A/S Vega (H. A. Christensen), Sandefjord ved Mexico, Kamsjatka, Bering Straits, Galapagos Islands i sesongene 1924 til 1927.
1927 Solgt til Cia. Argentina de Pesca S.A., omdøpt ERNESTO TORNQUIST.
Kokekapasitet ble utvidet betraktelig, samt kjelene ble konvertert til oljefyring ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord.
Avgikk Sandefjord 01/12-1927 med kurs for kysten av Patagonia for sesongen 1927/28 med hvalbåtene ALBATROS, DELFIN, FOCA og LOBO for å fange hval på kysten av Patagonia ned til Tierra del Fuego og Cape Horn.
1928 En av hvalbåtene gikk tapt under fangsten, DELFIN som gikk på grunn ved Bahia Langara 20/02-1928. Fangsten ved kysten av Patagonia ble lite tilfredsstillende, og kokeriet ble skiftet over til pelagisk fangst i Sydishavet fra høsten av. Drev hvalfangst i Antarktis i sesongen 1928/29. Søren Fagerli var bestyrer.
1929 Resultat for sesongen 1928/29 var 34.400 fat. Avgår Montevideo med kurs for Europa. Hvalbåten PETREL skal til Norge. Resten av hvalbåtene ble lagt opp i Grytviken. Mannskapene på disse ble tatt hjem med transportbåten HARPON.
Deltar i pelagisk fangst i Antarktis sesongen 1929/30.
1930 Deltar i hvalfangst i Antarktis med hvalbåtene ALBATROS, DON SAMUEL, PETREL og SKUA i sesongen 1930/31. Fremdeles med Søren Fagerli som bestyrer. Ankom Sandefjord 03/05. Agent var Lars Klaveness.
1931 Det stille året under sesongen 1931/32, i opplag i Mefjorden, Sandefjord.
1932 Styret finner ut at hun begynner å bli for gammel til fangst. Fra 1932 konverteres til transport skip. Fangst utstyr settes i land på Grytvika.
1935 På vei til Sandefjord hadde ERNESTO TORNQUIST hvalbåten FOCA på slep. På høyde med Ekvator brakk stoppekjettingen og slepe wire rauset ukontrollert ut. Under hendelsen traff wiren leggbenet til Arne Hansen, Virik som brakk. Han ble kjørt på sykehuset i Sandefjord ved ankomst. Hvalbåten fortsatte til Oslo.
Ankom Sandefjord fra Grytviken 06/05 med 160 mann. Resten var med HARPON. 40 mann hadde valgt å overvintre. Søren Fagerli var fører. Grytviken og Syd-Georgia hadde vært plaget med mye dårlig vær gjennom sesongen. 1 à 2 brukelige fangstdager i uken sa Fagerli. ERNESTO TORNQUIST hadde også med seg dyr til dyrehagen Hagenbech i Tyskland med egen dyrepasser.
1936 Ble reparert ved Framnæs mek. Værksted denne sommeren.
1937 Pesca avslutter fangsten 15/04. Kokeriet gikk fra Grytviken 23/04 på vei til Sandefjord.
1939 ERNESTO TORNQUIST forlater Grytvika med kurs for Sandefjord 22/04-1939. Var innom Sao Vincent, Kapp Verde for å bunkre før hun ankom Sandefjord 23/05-1939. Klargjøring til transportskip og demontering av utstyr var ferdig.
1940 Inntil krigens begynnelse hadde hun vært bemannet med utelukkende norsk besetning.
1941 Fra dette året var hun bemannet kun med argentinske offiserer og mannskap.
1945 Etter annen verdenskrig ble innredningen utvidet til å ta 316 passasjerer og en besetning på 50 mann. Kjøle og fryserom for transport av proviant fra Norge til Grytvika ble installert.
1946 Går fra Buenos Aires 17/09 og ankommer Grytviken 25/09 for en ny sesong 1946/47.
1948 Ankommer Sandefjord havn og Framnæs mek. Værksted 20/06-1948. Går i dokk i tiden 05/08 til 18/08. Avgang Sandefjord og verkstedet 09/09-1948.
1949 Ankom Framnæs mek. Værksted 06/09-1949. Gikk fra verkstedet 10/09-1949.
1950 Forlot Grytvika 23/04-1950 med kurs for Montevideo, for å plukke opp mannskapene fra hvalbåtene FOCA, DON MILES og ORCA via St. Vincent 19/05 og med ankomst Sandefjord 03/06-1950. Forhaler til verkstedet på Framnæs 14/08-1950.
Avgikk verkstedet 12/09-1950 for en ny sesong. Gikk på grunn i Windy Hole bak Cape Constance, Antarctic Bay, Syd-Georgia 15/10-1950 ved 2-3 tiden om morgenen i en snøstorm og total havarerte. Brakk senere i to.
Hvalbåter gikk til assistanse, men var forhindret fra å komme til unnsetning grunnet været. Folkene fra ERNESTO TORNQUIST måtte oppholde seg på land i to netter i snøføyken og orkanaktig vind uten ly. Noen gravde snøhuler. Om ikke været hadde lettet var planene å nå frem til de havarerte på ski, men 16/11 gikk en av Pesca’s båter inn. Deretter SOBKRA, SOUTHERN SAILOR og ALBATROSS og DON MILES plukket opp de siste. Hvalskyttere som hadde vært med på ERNESTO TORNQUIST var etter sigende på jobb allerede 17/11 og synes å være i god form tross opplevelsen med 28 timer i snøføyken!
I årbok fra Norsk Hvalfangst Tidende for 1950 finner man følgende notis:
«S/S „Ernesto Tornquist” forlist ved Syd-Georgia.
Den 16. oktober d. å. gikk «Ernesto Tornquist» i snetykke på grunn ved Cape Constance på Syd Georgia. Skipet var på reise fra Sandefjord til Grytviken og hadde 200 norske hvalfangere ombord og en besetning på 50 mann. Alle ble reddet, men skipet totalforliste».

Ifølge Tønsbergs Blad var det 230 hvalfangere om bord og besetning på 50 argentinere.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 27,5"-45,5"-75", slag/stroke: 60", 583 NHK. Bygget av Dunsmuir & Jackson, Glasgow.

1897 Built as tanker ship CRAFTSMAN by Charles Connell & Co., Scotstoun yard, Glasgow (Sno. 236) for Charente S.S. Co. Ltd, Liverpool (T & J Harrison, manager). Launched 14/04-1897. Delivered in July.
1914 Requisitioned by British Government and used as a troop carrier for the Indian expeditionary force.
1919 In May, sold to Steam Navigation Company of Canada Limited (Japp, Hatch & Co., manager.), Montreal. Renamed HAMSTEAD HEALTH.
1923 Sold to Hvalfanger A/S Vega (H. A. Christensen, manager.), Sandefjord, for £11,250. Arrival Sandefjord on 12/11-1923 for conversion to whale factory ship. Dry docking at Framnæs mek. Værksted from 05/12- to 15/12-1923. Renamed KOMMANDØREN 1.
1924 Departure Sandefjord on 17/09-1924. Whaling for A/S Vega (H. A. Christensen), Sandefjord off Mexico, Kamchatka, Bering Straits, and Galapagos Islands during seasons of 1924 to 1927.
1927 Sold to Cia. Argentina de Pesca S. A, renamed ERNESTO TORNQUIST.
Expanded the cooking capacity largely. Converted her boilers to oil fuel. All done at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord.
Whaling operation the season of 1927/28 off Patagonia and Tierra del Fuego. On 01/12-1927 ready for departure Sandefjord, heading for Patagonia with her whale catchers ALBATROS, DELFIN, FOCA and LOBO for hunting whale on the coast of Patagonia down to Tierra del Fuego and Cape Horn.
1928 She lost one of her catchers, the DELFIN who stranded at Bahia Langara on 20/02-1928.
Whaling along the Patagonian coast was not very satisfactory. The season of 1928/29 she was sent to the Antarctic for pelagic whaling. Mr. Søren Fagerli was the whaling manager.
1929 Antarctic whaling (pelagic catch) during season of 1929/30.
1930 Whaling in the Antarctic during season of 1930/31 with catcher ALBATROS, DON SAMUEL, PETREL and SKUA. Still with Søren Fagerli as manager.
1931 “The Silent Year” laid up in Mefjorden, Sandefjord during season 1931/32.
1932 The administration found out that she became too old to compete with the new modern whaling factory operating in the Antarctic. From 1932 deployed as transport vessel. Whaling equipment taken ashore in Grytviken.
1939 ERNESTO CONQUIST left Grytviken heading for Sandefjord, Norway. She arrived St. Vincent on her way to Sandefjord were she arrived on 22/04-1939.
Final dismantling of equipment, completed.
1940 Until the time of war broke out, solely operated by Norwegian officers and crew.
1941 All Norwegians was relieved this year, by Argentine crew this year.
1945 After the WWII, the accommodation was increased as to carry a total of 316 passenger and 50 crewmembers, refrigerating spaces for carrying supply to the station between Norway and Grytviken.
1946 Left Buenos Aires 17/09 and arrived Grytviken 25/09 for a new season 1946/47.
1948 Arrival port of Sandefjord and the shipyard Framnæs mek. Værksted on 20/06-1948. In dock from 05/08 to 18/08-1948. Departure Sandefjord and the shipyard on 09/09-1948.
1949 Arrival Framnæs mek. Værksted on 06/09-1949. Left the yard on 10/09-1949.
1950 Left the port of Grytviken on 23/04 heading for Montevideo, Uruguay to St. Vincent on 19/05 before arrival port of Sandefjord on 03/06-1950. Shifted to Framnæs shipyard on 14/08-1950.
Departure from the shipyard on 12/09-1950 for a new whaling season.
Ran ashore on 16/10-1950 during a snowstorm off Cape Constance, Antarctic Bay, South Georgia. Total loss.
In the yearbook of 1950 from The Norwegian Whaling Gazette following note was recorded:
S/S „Ernesto Tornquist” lost off South Georgia.
On October 16th this year «Ernesto Tornquist» ran ashore at Cape Constance in South Georgia in a snowstorm. The ship was en route from Sandefjord to Grytviken, and had 200 Norwegian whaling men on board besides the crew of 50 persons. All were saved, but the ship became a total loss

  • ERNESTO TORNQUIST

    ERNESTO TORNQUIST
  • ERNESTO TORNQUIST

    ERNESTO TORNQUIST
  • ERNESTO TORNQUIST

    ERNESTO TORNQUIST
  • ERNESTO TORNQUIST

    ERNESTO TORNQUIST
  • ERNESTO TORNQUIST

    ERNESTO TORNQUIST
  • ERNESTO TORNQUIST

    ERNESTO TORNQUIST
  • ERNESTO TORNQUIST

    ERNESTO TORNQUIST
Skipsførere (Masters):
1927-1938 Søren Fagerli
1939 -1943 A Karlsen
1943 J G Castro/J B Ferro
1945 A Pein
1947 L A Uthuralt
1949 M Blanco
1949-1950 A Ferro
Kilde: Boken om “PESCA”, «Norsk Hvalfangst-Tidende» årbok 1950
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no