Verftsinformasjon: Framnæs mekaniske Værksted (1892-1898)

Tilbake til søk
Navn Framnæs mekaniske Værksted (1892-1898)
Sted Sandefjord
Land Norge

Christen Christensen kjøpte i 1892 også området der "Klavenesværven" tidligere hadde hatt sin virksomhet og slo dette straks sammen med sitt "Framnæs Skibsværft" under firmanavnet: "Framnæs mekaniske Værksted". Treskipenes tid var snart forbi og stål det nye byggematerialet. Dampmaskin er den nye fremdrift og skipenes størrelse økte (skipene bygget i denne perioden har siden også blitt betegnet/regnet som nybygg ved det senere A/S Framnæs mekaniske Værksted, B.nr. 27 - 32).

Første fartøy som gikk av stabelen etter at navnet ble skiftet fra navnet "Framnæs Skibsværft" til "Framnæs mek. Værksted" var ikke et vanlig bygg. Det var et vikingskip som fikk navnet VIKING. Det skulle være med på verdensustillingen i Chicago og feiringen av Colombus gjennoppdagelse av Amerika 12/10-1492. Leif Erikssonhadde jo vært innom 500 år tidligere--. VIKING ble seilt over Atlanteren med Magnus Andersen fra Larvik som skipper. Magnus Andersen ble senere norges første sjøfartsdirektør. VIKING var en kopi av Gogstadskipet og kostet Kr. 12.000. 
Samtidig ble det bygget atter en kopi av Gogstadskipet som fikk navnet LEIV ERIKSEN og var bestilt av N. M. Kødt, København.

Første stålbåt som ble bygget under det nye navnet var en passasjerbåt som fikk navnet FRAMNÆS bestilt av Thøger Andresen, Larvik. FRAMNÆS ble satt inn i rute mellom Drammen og Kristiania.

Ingen bilder er lagret for dette verftet

Følgende skip er bygget på verftet:

Navn Byggenr Bygget Bilder Type Eier
HEIM 31 1898 1 DS And. Jacobsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no